Ergonomia w aptekach i kategoryzacja leków – cz. 3

Co możemy zrobić, aby nam farmaceutom pracowało się przyjemniej?

Generalnie wszystko zależy od profilu apteki, jeśli jest to np. apteka, w której realizuje się dużo recept np. na insuliny, szczepionki to warto rozważyć umieszczenie lodówki na sali ekspedycyjnej… Jeśli ilość sprzedawanych produktów termolabilnych jest niewielka to proponuję wyrzucić lodówkę do najbliższego magazynu… a miejsce przeznaczyć na kolejną kategorię…

Często odwiedzając różne apteki widzę w „konkurencji” bajzel na pierwszym stole… walają się tam faktury, produkty, które przed chwilą pani mgr proponowała pacjentowi, porozwalane recepty, filiżanki, kubki z kawą… M A S A K R A – jak by nie można jej schować tak abym tego nie widział… poza tym reklamówki, klawiatura, mysz i brak wolnego miejsca na cokolwiek… Przygotowując aptekę pomyśl o „nadstawce” przy stanowisku, pod którą schowasz wszystkie te rzeczy a pacjent nie będzie tego musiał widzieć… co myślisz o osobie która w swoim miejscu pracy ma bałagan?? Wrócisz do niej?? Ja nie…
Czytaj dalej Ergonomia w aptekach i kategoryzacja leków – cz. 3

Ergonomia w aptekach i kategoryzacja leków – cz. 2

SAMOOBSŁUGA
Czy w Twojej aptece, w aptece w której pracujesz, jest część samoobsługowa? Czy taka forma ekspozycji towaru jest opłacalna? A czy sieciówki dokładałyby do interesu gdyby tak nie było?

Im większa ekspozycja tym więcej towaru widzi pacjent = tym więcej go kupuje, tym większy jest jego „koszyk”. Każde kupione opakowanie, produkt u mnie to nie kupiony produkt w konkurencji. 😉 a teraz konkurencją są dla aptek nawet drogerie, stacje paliw i sklepy spożywcze… Każdy z nas, a szczególnie Panie lubią „podotykać” sobie dany produkt, szczególnie dermokosmetyki, suplementy etc… Niestety niektóre osoby mają, aż nazbyt lepkie ręce…
Czytaj dalej Ergonomia w aptekach i kategoryzacja leków – cz. 2

Ergonomia w aptekach i kategoryzacja leków – cz. 1

Moi Drodzy,
dotychczas w cyklu Jak wystartować, nie dać się zdeptać konkurencji i odnieść sukces… omówiłem tematy związane z :
• otoczeniem na rynku aptek oraz ogólną sytuacją na rynku farmaceutycznym
• znalezieniem odpowiedniego lokalu i jego dostosowaniem do wymogów WIF i Sanepidu
• wyborem odpowiedniego profilu apteki, lokalizacji, pracowników etc…

Dziś podejmę trudny i dość kontrowersyjny temat związany z ergonomią w aptece…
Czy jest zatem ergonomia…??

Ergonomia jest dyscypliną naukowa zajmującą się dostosowaniem pracy do możliwości psychofizycznych człowieka. Ma ona na celu taką organizację układu: człowiek – maszyna/przedmiot – otoczenie, aby wykonywana praca była najbardziej efektywna. To tyle z definicji…

A jak to jest z ergonomią w aptekach?
Zanim odpowiemy sobie na to pytanie wcześniej mała rozgrzewka 😉
Gdzie chętniej robisz zakupy?
Czytaj dalej Ergonomia w aptekach i kategoryzacja leków – cz. 1

Wyposażenie apteki i wsparcie marketingowe – cz. 3

Inny pomysłem na poprawę swoich szans na rynku są grupy zakupowe. Czym się różni alliance z grupą zakupową od franczyzy? Przede wszystkim grupy zakupowe nie pobierają lub pobierają stosunkowo niewielki opłaty za uczestnictwo w grupie. Dają możliwość zakupu na preferencyjnych warunkach – znacznie lepszych od warunków dla indywidualnej apteki, ale też nieco mniej korzystnych niż we franczyzie – grupa zakupowa musi z czegoś żyć ;-).
Czytaj dalej Wyposażenie apteki i wsparcie marketingowe – cz. 3

Wyposażenie apteki i wsparcie markietingowe – cz. 1

Od pojawienia się ostatniego numeru mgr farmacji znowu zmiany na rynku aptecznym. Zmiany, na które czekało wielu farmaceutów, właścicieli aptek indywidualnych. Parlament, kolejno Sejm i Senat, po fali krytyki, protestów części środowiska farmaceutycznego nieoczekiwanie przyjął projekt ustawy potocznie zwany jako Apteka dla aptekarza – do dziś nie rozumiem skąd ta nazwa 😉

Aktualnie ustawa czeka na podpis Pana Prezydenta i gotowe. I niby wszystko ok, powinniśmy się cieszyć. Ale dlaczego ja się nie cieszę i do końca miałem nadzieję, że projekt ustawy zostanie ostatecznie odrzucony? W wyniku ograniczeń demo i geograficznych zawartych w ustawie ja i wielu innych farmaceutów – właścicieli mniejszych i większych lokalnych sieci – nie będziemy mogli w najbliższym czasie otworzyć żadnej nowej apteki…
Czytaj dalej Wyposażenie apteki i wsparcie markietingowe – cz. 1

Znalezienie odpowiedniego lokalu oraz zaadoptowanie go pod Twoją aptekę – cz. 3

3. Poszukiwanie pracowników:

Jeżeli planujesz otwarcie apteki to proponuję już zacząć proces rekrutacji pracowników, a właściwie ich poszukiwanie… Największe szanse na znalezienie pracowników to duże miasta, miasta akademickie. Najtrudniej jest w małych miastach i na terenach wiejskich.

Jeżeli chodzi o wynagrodzenia to widełki są różne w zależności od rodzaju apteki, jej lokalizacji jak i regionu kraju. Najniższe wynagrodzenia są w aptekach indywidualnych znajdujących się w miastach i na terenach wiejskich. Najwyższe wynagrodzenia płacą sieciówki dla farmaceutów pracujących w aptekach w galeriach handlowych – apteka 7-mio dniowa 8-21…
Czytaj dalej Znalezienie odpowiedniego lokalu oraz zaadoptowanie go pod Twoją aptekę – cz. 3

Znalezienie odpowiedniego lokalu oraz zaadoptowanie go pod Twoją aptekę – cz. 2

2. Lokalizacja apteki

W każdej branży, a w naszej – aptecznej to chyba przede wszystkim – najważniejsza jest LOKALIZACJA.

20 lat temu aptek było niewiele. Przy braku konkurencji, czy sieciówek lokalizacja nie miała aż tak istotnego znaczenia. W ciągu ostatnich 10 lat w całym kraju przybyło ponad 5000 nowych aptek, czyli aż 1/3 wszystkich aktualnych aptek.
Czytaj dalej Znalezienie odpowiedniego lokalu oraz zaadoptowanie go pod Twoją aptekę – cz. 2

Znalezienie odpowiedniego lokalu oraz zaadoptowanie go pod Twoją aptekę – cz. 1

W ostatnim artykule z cyklu Jak wystartować, nie dać się zdeptać konkurencji i odnieść sukces… przedstawiłem pokrótce analizę rynku aptecznego w Polsce. W tym numerze tematem głównym będzie znalezienie odpowiedniego lokalu oraz zaadoptowanie go pod Twoją aptekę… Jeśli chcesz prowadzić aptekę musisz nie tylko przygotować się na ograniczenia w usytuowaniu i położeniu lokalu, ale i jego wyposażeniu.

1. Wymagania lokalowe.
Lokal przeznaczony na prowadzenie apteki musi spełniać wszystkie wymagania:
• techniczne,
• sanitarnohigieniczne oraz
• bezpieczeństwa i higieny pracy
Czytaj dalej Znalezienie odpowiedniego lokalu oraz zaadoptowanie go pod Twoją aptekę – cz. 1

Jak wystartować, nie dać się zdeptać konkurencji i odnieść sukces cz. 4

Obowiązujący od 2011 roku zakaz reklamy aptek miał uderzyć w duże „złe” sieci, a faktycznie uderzył w pojedyncze apteki i drobne sieci. Dlaczego? Drobne sieci i pojedyncze apteki nie mają działów prawnych i dlatego bojąc się potencjalnych konsekwencji i „złamania prawa” po prostu odpuszczają temat reklamy.
Czytaj dalej Jak wystartować, nie dać się zdeptać konkurencji i odnieść sukces cz. 4